Šiuo metu Lietuva dalyvauja 2024 m. TALIS tyrimo cikle.
TALIS tyrimas pradėtas vykdyti 2008 m. ir iki šiol yra įvykę 4 tyrimo ciklai: 2008, 2013, 2018 ir 2024 m.
Lietuva dalyvavo pirmajame TALIS cikle 2008 metais, 2013 metų ciklą praleido ir grįžo į tyrimą nuo 2018 m. ciklo.
Svarbiausi 2024 m. tyrimo etapai:
Kas yra TALIS tyrimas
TALIS (Teaching and Learning International Survey) – tai tarptautinis mokymo ir mokymosi tyrimas, kurio pagrindinis objektas yra mokytojai.
TALIS tyrimą nuo 2008 m. vykdo tarptautinė Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO, angl. Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD).
Tai yra pirmasis ir kol kas vienintelis tarptautinis tyrimas, kuriame tiriama mokytojų darbo aplinka, nuostatos, požiūris į mokymą bei mokytojo profesiją, įvairius darbo sąlygų mokyklose aspektus. Kartu svarbu akcentuoti, kad šiame tyrime, ypač keliuose paskutiniuose jo cikluose, šalia mokytojų, kaip pagrindinių tyrimo dalyvių, kartu svarbus dėmesys skiriamas ir mokyklų vadovams – jų, kaip vadovų, pasirengimui šiam darbui, profesiniam mokymuisi, požiūriui į darbą, įvairiems kitiems lyderystės klausimams. Taigi šis tyrimas – galimybė mokytojams ir mokyklų vadovams reikšmingai prisidėti prie švietimo ir ugdymo analizės bei švietimo politikos plėtojimo, ateities gairių kūrimo. Šis tyrimas unikalus, apibūdinamas kaip „Mokytojo balso“ tyrimas – juo siekiama išgirsti mokytojų ir mokyklų vadovų nuomonę įvairiais su ugdymu ir apskritai švietimu susijusiais klausimais.
Tyrimo tikslas – surinkti, išanalizuoti bei apibendrinti informaciją apie mokytojus ir mokyklas, mokytojų darbo ypatumus, ugdymo aplinką, lyderystės mokyklose aspektus, mokytojų darbo vertinimą bei jiems teikiamą grįžtamąjį ryšį, mokytojų ir mokyklų vadovų požiūrį į svarbius šiandieniam ugdymui tenkančius iššūkius. Šalia pagrindinių temų, suteikiančių galimybę longitudiniu aspektu analizuoti rezultatus, stebėti jų dinamiką, kiekviename tyrime yra išskiriamos kelios tam ciklui svarbios tematikos. 2024 metais buvo pasiūlytos socialinio emocinio ugdymo bei aplinkosauginio tvarumo tematikos.
Ši tarptautinė surinktų duomenų analizė leidžia šalims pamatyti, ar ir kitos valstybės susiduria su panašiais iššūkiais, pasisemti patirties iš kitų šalių švietimo politikos ir suprasti, kokią įtaką ji daro mokymo(si) aplinkai mokykloje.
TALIS populiacija
Tarptautinė TALIS populiacija – mokytojai ir mokyklų, kuriose dirba šie mokytojai, vadovai.
Pagrindinė tarptautinė tyrimo populiacija – mokytojai ir mokyklų vadovai, dirbantys pagrindinio ugdymo pakopoje (antrasis švietimo lygmuo pagal Tarptautinę standartizuotą švietimo klasifikaciją, ISCED 2). Tai vadinamasis pagrindinis tyrimas.
Nuo 2013 m. tyrimas buvo gerokai praplėstas: reikšmingai praplėsta tyrimo programa ir atsirado galimybės vykdyti tyrimą, įtraukiant papildomas tikslines populiacijas – pradinio ugdymo (ISCED 1) ir vidurinio ugdymo (ISCED 3) mokytojus bei mokyklų vadovus. Taip pat 2018 m. buvo pasiūlytas jungtinis TALIS-PISA tyrimo modulis (šiuo atveju tyrimas vykdomas tose pačiose mokyklose, kurios dalyvauja ir Tarptautiniame penkiolikmečių tyrime PISA).
2018 m. buvo įtrauktas dar vienas lygmuo – „Tvirta pradžia“ modulis (angl. The Starting Strong Survey), kuriame tiriami Ikimokyklinio ugdymo pakopoje dirbantys pedagogai ir kiti darbuotojai, ugdymo įstaigų vadovai.
2024 m. planuojamas pasirenkamasis mokytojų žinių ir gebėjimų tyrimo modulis (angl. xxx). Visi šie moduliai yra pasirenkamieji ir šalys savarankiškai sprendžia dėl dalyvavimo juose.
Lietuva dalyvauja pagrindiniame tyrime – t. y. tyrime dalyvauja mokytojai, dirbantys pagrindinio ugdymo pakopoje ir mokyklų, kuriose dirba šie mokytojai, vadovai.
TALIS tyrime naudojami mokytojų ir mokyklų vadovų klausimynai – vienas klausimynas mokytojams ir vienas klausimynas mokyklų vadovams. Klausimynai parengti dvejopi – popieriniai ir elektroniniai, tačiau didžioji dauguma šalių tyrimą vykdo tik el. formatu. Klausimyno pildymas užtrunka apie 45–60 min.
Kiekvienoje TALIS tyrime dalyvaujančioje šalyje mokyklos ir mokytojai tyrimui atrenkami atsitiktinės atrankos būdu. Daugumoje šalių atrenkama apie 200 mokyklų ir maždaug po 20 mokytojų iš kiekvienos atrinktos mokyklos.
Ši turtinga duomenų bazė sudaro išskirtines galimybes išsamiai ir longitudiniu požiūriu tyrinėti mokymo ir mokymosi lauką tiek pačiose šalyse, tiek tarp šalių.
Kiek šalių dalyvauja TALIS tyrime?
EBPO TALIS tyrimas vykdomas nuo 2008 m. Pirmajame tyrime dalyvavo 24 šalys. Antrajame tyrime (arba cikle) po penkerių metų, t. y. 2013 m., tyrime – 38, 2018 m. – 48 šalys (ar šalių autonomiški regionai). 2024 metais dalyvių skaičius jau perkopė 50 šalių iš 6 žemynų.
Kita informacija
Tyrimo tarptautinis interneto tinklalapis: https://www.oecd.org/education/talis/. Jame galite rasti TALIS tyrimo aprašymą, dalyvaujančių šalių sąrašus, tyrimo programas bei technines ataskaitas, visų šalių rezultatų duomenų bazes, publikacijas.
Tyrimo koordinatorė Lietuvoje – Eglė Melnikė, el. p.: egle.melnike@nsa.smm.lt
TALIS 2024
TALIS 2018
Video:
TALIS 2008
TALIS 2018
TALIS2018 Mokytojo klausimynas (lietuvių kalba)
TALIS2018 Mokyklos vadovo klausimynas (lietuvių kalba)
TALIS 2008
Atnaujinta: 2025-01-08