Mokyklinių programų atnaujintojų teigimu, skaitmeniniai įgūdžiai kasdien tampa vis svarbesni šiuolaikiniam žmogui, todėl į kompetencijų sąrašą įtraukta skaitmeninė kompetencija. Ji papildė anksčiau išskirtas bei aprašytas 6 kompetencijas, kuriomis remiantis Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA) vykdo ugdymo turinio atnaujinimą.
„Tai kompetencija, be kurios sunkiai įsivaizduojamas šiuolaikinio žmogaus visavertis gyvenimas“, – teigia vienas iš minimos kompetencijos raidos aprašo autorių Aidas Žandaris, pabrėždamas poreikį įtraukti naują kompetenciją. – Jos mums prireikia nuolat ir praktiškai visose mūsų gyvenimo ir veiklos srityse ir tik skaitmeninės kompetencijos stoka lemia, kad dar labai mažai naudojamės elektroninėmis galimybėmis. Šis poreikis – dėl pasikeitusios mūsų kasdienybės“.
Lietuvos informatikos mokytojų asociacijos prezidentas A. Žandaris išskiria kelis esminius gebėjimus, kurie ugdomi skaitmenine kompetencija: „Tai gebėjimas puikiai orientuotis elektroninių procesų pasaulyje, saugus ir etiškas bendravimas ir bendradarbiavimas visomis prieinamomis skaitmeninėmis priemonėmis, nebijoti pasirodysiančių naujų technologijų, o prireikus – savarankiškai jas įsisavinti, gebėti kurti ir dalytis turiniu“.
Dauguma mokinių bent minimaliai naudojasi įvairiais išmaniaisiais įrenginiais kasdieniniame gyvenime, informacinių technologijų pamokose gilina žinias apie kompiuterines technologijas ir įvairias programas, tačiau yra įžvelgiama ir trūkumų, kuriuos privalu kompensuoti mokyklose. „Didžiulės spragos yra saugos dalykuose – ne tik gebėjimo saugiai elgtis su skaitmeninėmis technologijomis, bet ir asmens saugumo skaitmeninėje erdvėje, nesuprantame dar ir asmens skaitmeninės tapatybės esmės“, – teigia A. Žandaris.
Kompetencijos, įskaitant ir skaitmeninę, apima visus mokomuosius dalykus. Pasak aprašo autoriaus, net iš pažiūros tokią tolimą ir nesusijusią ugdymo sritį kaip fizinis ugdymas. „Pavyzdžiui, supažindinimas ir mokymas naudotis šiuolaikinėmis skaitmeninėmis technologijomis, leidžiančiomis patiems pažinti ir analizuoti savo organizmą, sekti asmens organizmo reakciją į fizinį aktyvumą: patariančias, mažinti ar didinti fizinį krūvį, kokius fizinius pratimus rekomenduojama konkrečiam asmeniui rinktis“, – sako jis.
Atnaujinant ugdymo turinį laikomasi į kompetencijas orientuoto ugdymo krypties. Be skaitmeninės, bendrosios programos grindžiamos pažinimo, socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos, kūrybiškumo, pilietiškumo, kultūrinės bei komunikavimo kompetencijomis. Kaip kompetencijos atsispindi atnaujinamame ugdymo turinyje, nurodoma kiekvieno dalyko bendrojoje programoje, aptariant, kokiais pasiekimais, ir mokymosi turiniu ugdoma kiekviena kompetencija.
Šiuo metu NŠA vykdo tyrimą, kuriuo iki kitų metų balandžio bus analizuojama patirtis, kaupiama informacija ir rengiamos rekomendacijos, kaip įgyvendinti kompetencijomis grįstą atnaujintą ugdymo turinį. Tyrime dalyvauja 30 atrinktų šalies mokyklų.
Visas atnaujinamas bendrąsias programas bei kompetencijų raidos aprašus galima rasti švietimo portale Emokykla.lt.