EBPO PISA 2025 bandomasis tyrimas Lietuvoje vyks 2024 m. pavasarį.
EBPO PISA 2025 pagrindinis tyrimas Lietuvoje vyks 2025 m. pavasarį.
2025 m. pagrindinė tiriamoji sritis – gamtamokslinis raštingumas.
Tyrimo tarptautinis interneto tinklalapis: http://www.pisa.oecd.org
Jame galite rasti PISA tyrimo aprašymą, dalyvaujančių šalių sąrašus, tyrimo programas bei technines ataskaitas, visų šalių rezultatų duomenų bazes, kitas publikacijas.
Tyrimas PISA (angl. Programme for International Student Assessment) yra kas trejus metus vykdomas tarptautinis švietimo tyrimas, kurio tikslas – įvertinti mokinių žinias ir gebėjimus, reikalingus sėkmingai dalyvauti visuomenės gyvenime, pritaikyti tai nepažįstamose situacijose mokykloje ir už jos ribų. Šiuolaikiniame sparčiai kintančiame pasaulyje žinios yra svarbios, tačiau vis labiau auga jų taikymo svarba, todėl šis Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) tyrimas analizuoja ir leidžia išsiaiškinti, kiek mokiniai geba pasinaudoti žiniomis, jas adaptuoti ir taikyti įvairiose situacijose.
Tyrimas PISA yra vienas didžiausių ir išsamiausių tarptautinių švietimo tyrimų, tiriantis mokinių pasiekimus ir siekiantis paaiškinti pasiekimų skirtumus analizuodamas mokinio kontekstą individualiu, šeimos, mokyklos ir šalies lygiu. Telkiamos didelės pastangos ir ištekliai tam, kad įvairiose šalyse tyrime naudojama medžiaga būtų kultūriškai ir kalbiškai pritaikyta. Medžiagos vertimui, tyrimo dalyvių atrankai ir duomenų rinkimui taikomi griežti, kokybę užtikrinantys mechanizmai. Įvairių šalių ekspertai dalyvauja konstruojant tyrimo modelį, atrenkant tiriamas sritis, ir užduotyse naudojamą medžiagą.
Tyrimo koordinatorė Lietuvoje – Rasa Jakubauskė, el.p. rasa.jakubauske@nsa.smm.lt
Kokie yra išskirtiniai tyrimo PISA bruožai?
Tyrimo branduolį sudaro skaitymo gebėjimų, matematinio ir gamtamokslinio raštingumo įvertinimas. Tai yra vadinamosios privalomos tyrimo sritys. Šalis gali papildomai pasirinkti vertinti mokinių finansinį raštingumą ir (arba) konkrečiame cikle siūlomą naujovišką sritį, pvz., 2018 m. tai buvo globaliųjų kompetencijų tema, 2015 m. – problemų sprendimas bendradarbiaujant, 2022 m. – kūrybinis mąstymas.
Skaitymo užduotys reikalauja pademonstruoti įvairius skaitymo gebėjimus nuo aiškiai pateiktos informacijos suradimo iki plataus teksto supratimo, prieštaravimų nustatymo, informacijos šaltinio patikimumo apmąstymo. Naudojami ne tik įprastiniai prozos tekstai, bet ir įvairaus tipo dokumentiniai tekstai: sąrašai, lentelės, grafikai, diagramos.
Matematikos užduotys reikalauja pademonstruoti įvairius skirtingo lygio matematikos gebėjimus nuo standartinių matematinių procedūrų atlikimo iki matematinio mąstymo ir įžvalgų. Joms atlikti taip pat reikia įvairių matematinio turinio sričių žinių ir gebėjimų jas pritaikyti.
Gamtos mokslų užduotys apima pagrindinių gamtamokslinių sąvokų naudojimą gamtos pasaulio supratimui ir su tuo susijusių sprendimų priėmimui. Mokiniai taip pat turi gebėti moksliškai paaiškinti gamtos reiškinius, vertinti ir parengti gamtamokslinį tyrimą, moksliškai interpretuoti duomenis ir įrodymus.
Tyrimas sukonstruotas taip, kad kiekviename cikle paeiliui išsamiau tyrinėjama viena iš tyrimo branduolį sudarančių privalomųjų sričių – skaitymo gebėjimai, matematinis arba gamtamokslis raštingumas. Jai įvertinti skiriama pusė viso tyrimo laiko. Kitos dvi privalomos sritys tiriamos tiek, kad būtų galima stebėti bendrąsias tendencijas. Taigi konkrečios srities raštingumas pagrindine tyrimo sritimi būna kas 9 metus (žr. 1 lentelę).
1 lentelė. Tyrimo EBPO PISA pagrindinių ugdymo sričių kalendorius
PAGRINDINĖ EBPO PISA TIRIAMOJI SRITIS | ||
SKAITYMO GEBĖJIMAI
2000* 2009 2018 |
MATEMATINIS RAŠTINGUMAS
2003* 2012 2022 |
GAMTAMOKSLINIS RAŠTINGUMAS
2006 2015 2025 |
* Lietuvos duomenų nėra
Nuo 2015 m. tyrimas PISA vykdomas elektroniniu būdu. Dar yra kelios šalys, kuriose tyrimas atliekamas popieriniu formatu, tačiau jos negali testuoti mokinių naujausiomis užduotimis, kurios pritaikytos būtent elektroninei versijai – yra simuliacijų, interneto nuorodų, išskleidžiamųjų meniu ir pan.
2018 m. tyrimo ciklo naujiena buvo tyrimo adaptyvumas. Testavimo programa matavo, kiek sėkmingai mokinys atlieka bazinės dalies užduotis ir atsižvelgdama į tai, paskirdavo antrą grupę užduočių. Kai mokinys atlikdavo šias užduotis, testavimo programa atsižvelgdama į visų, įskaitant bazinės dalies, atliktų užduočių rezultatus paskirdavo trečią grupę užduočių. Iš viso 2018 m. cikle buvo 72 testo variantai.
Kokia yra tyrimo PISA struktūra?
PISA yra kompleksinis tyrimas, kurį sudaro dvi pagrindinės dalys:
Derinant informaciją, gaunamą iš testų ir skirtingų klausimynų, tyrime pateikiamos trys svarbiausios rodiklių grupės:
Kodėl tyrimo dalyviai yra penkiolikmečiai?
Kaip mokiniai atrenkami dalyvauti tyrime?
Šis tyrimas yra kiek įmanoma įtraukus. Visi kriterijus atitinkantys mokiniai įtraukiami į tyrimo populiaciją, iš kurios taikant stratifikuotą dviejų pakopų atranką sudaroma tyrimo imtis. Iš pradžių atrenkamos mokyklos atsižvelgiant į reikšmingus šaliai kintamuosius (ugdymo kalba, vietovė, ugdymo programos tipas), o atrinktose mokyklose atrenkami mokiniai laikantis principo, kad kiekvienas mokinys, kuris atitinka amžiaus ir klasės kriterijus, turi lygias galimybes būti atrinktas.
Tyrimo vykdymo metu mokinių amžius yra nuo 15 metų 3 mėnesių iki 16 metų 2 mėnesių.
Jie mokosi bet kokio tipo mokykloje ne žemesnėje nei 7 klasėje. |
Egzistuoja itin griežtos taisyklės, reglamentuojančios, kada mokykla ar mokinys gali būti neįtraukiami į tyrimą. Mokyklos, kurios yra sunkiai pasiekiamose, nutolusiose vietovėse, kurios yra itin mažos ar ugdo tam tikrų specialiųjų poreikių mokinius, kurie negalėtų atlikti tyrimo užduočių kompiuteriu, gali būti neįtraukiamos į tyrimą. Mokiniai atrinktoje dalyvauti tyrime mokykloje gali būti neįtraukiami į tyrimą dėl tam tikros negalios, specialiųjų ugdymosi poreikių ar nepakankamų kalbos, kuria vykdomas tyrimas, įgūdžių.
2018 m. tyrime PISA dalyvavo 710 000 mokinių, reprezentuojančių daugiau nei 31 milijoną penkiolikmečių 79-iose pasaulio šalyse ir teritorijose.
Lietuvoje dalyvavo 6 885 mokiniai iš 364 mokyklų, kurių ugdymo kalba lietuvių, rusų arba lenkų, reprezentuojantys 24 453 mokinius (90 proc. šalies penkiolikmečių) |
Tyrimo tarptautinis interneto tinklalapis: http://www.pisa.oecd.org
Jame galite rasti PISA tyrimo aprašymą, dalyvaujančių šalių sąrašus, tyrimo programas bei technines ataskaitas, visų šalių rezultatų duomenų bazes, kitas publikacijas.
Tyrimo koordinatorė Lietuvoje – Rasa Jakubauskė, el.p. rasa.jakubauske@nsa.smm.lt
PISA 2022
PISA 2018
PISA 2015
PISA 2012
PISA 2009
PISA 2006
PISA 2022
PISA 2018
PISA 2015
PISA 2012
PISA 2009
PISA 2006
PISA 2015
PISA 2012
PISA 2009
PISA 2006
Kodėl tyrimo dalyviai yra penkiolikmečiai?
Tyrimo vykdymo metu mokinių amžius yra nuo 15 metų 3 mėnesių iki 16 metų 2 mėnesių.
Jie mokosi bet kokio tipo mokykloje ne žemesnėje nei 7 klasėje.
Kaip mokiniai atrenkami dalyvauti tyrime?
Šis tyrimas yra kiek įmanoma įtraukus. Visi kriterijus atitinkantys mokiniai įtraukiami į tyrimo populiaciją, iš kurios taikant stratifikuotą dviejų pakopų atranką sudaroma tyrimo imtis. Iš pradžių atrenkamos mokyklos, o atrinktose mokyklose atrenkami mokiniai laikantis principo, kad kiekvienas mokinys, kuris atitinka amžiaus ir klasės kriterijus, turi lygias galimybes būti atrinktas.
Egzistuoja itin griežtos taisyklės, reglamentuojančios, kada mokykla ar mokinys gali būti neįtraukiami į tyrimą. Mokyklos, kurios yra sunkiai pasiekiamose, nutolusiose vietovėse, kurios yra itin mažos ar ugdo tam tikrų specialiųjų poreikių mokinius, kurie negalėtų atlikti tyrimo užduočių kompiuteriu, gali būti neįtraukiamos į tyrimą. Mokiniai atrinktoje dalyvauti tyrime mokykloje gali būti neįtraukiami į tyrimą dėl tam tikros negalios, specialiųjų ugdymosi poreikių ar nepakankamų kalbos, kuria vykdomas tyrimas, įgūdžių. Mokinio pažangumas negali būti priežastys, dėl kurios mokinys neįtraukiamas į tyrimą.
Kas atrenka mokyklas ir mokinius dalyvauti tyrime?
Mokyklų ir mokinių atrankos tikslas – surinkti reprezentatyvius duomenis, kurie būtų patikimi, validūs ir palyginami.
Mokyklas atrenka tarptautinio tyrimo organizacija.
Mokiniai atrenkami naudojant tyrimo organizacijos programą, kuri mokinius išrikiuoja pagal lytį ir taikydama sisteminės atrankos žingsnį atrenka iš anksto nustatytą mokinių skaičių.
Šiame tyrime atrankos vienetas yra asmuo (ne klasė), todėl tyrime dalyvauja tyrimo kriterijus atitinkantys mokiniai iš skirtingų klasių.
Kodėl tyrime dalyvauja tiek septintokai, tiek devintokai?
Tyrimo tikslinė grupė yra konkrečiais kalendoriniais metais gimusieji mokiniai, besimokantys bet kokio tipo mokyklose, ne žemesnėje nei 7 klasėje. Todėl jeigu tyrimo metu yra penkiolikmečių, besimokančių 7, 8 ar aukštesnėje klasėje, jie turi galimybių būti atrinkti dalyvauti tyrime.
Atnaujinta: 2024-10-28