Pastaraisiais metais institucinis ikimokyklinis ugdymas pradėtas vertinti kaip itin svarbus ir būtinas kiekvienam vaikui gyvenimo etapas, padedantis pagrindą jo tolesnei mokymosi sėkmei. Tai teigiama 2019 m. gegužės 22 d. ES Tarybos paskelbtoje rekomendacijoje „Dėl kokybiškų ikimokyklinio ugdymo ir priežiūros sistemų“, į ikimokyklinio ugdymo svarbą kiekvieno vaiko gyvenime atkreipiamas dėmesys ir 2020 m. Valstybės kontrolės paskelbtoje valstybinio audito ataskaitoje „Ar pokyčiai švietime lemia geresnius mokinių pasiekimus“. Šiuose dokumentuose pabrėžiama, kad institucinis ikimokyklinis ugdymas dar svarbesnis vaikams, augantiems socialinę riziką patiriančiose šeimose.
Ikimokyklinio ugdymo organizavimas yra savivaldybių savarankiškoji funkcija, todėl svarbu aiškintis, kaip savivaldybių darbuotojams sekasi plėsti ikimokyklinio ugdymo aprėptį. Šiai problemai analizuoti skirta Nacionalinės švietimo agentūros Švietimo politikos analizės ir tyrimų skyriaus analitiko dr. Albino Kalvaičio 2020 m. spalio mėnesį atlikta savivaldybių administracijų švietimo padalinių specialistų, atsakingų už ikimokyklinio ugdymo organizavimą ir jo plėtrą savo savivaldybėje, apklausa. Šio tyrimo tikslas – nustačius ir apibendrinus ikimokyklinio ugdymo šalies savivaldybėse būklę, pateikti rekomendacijas dėl ikimokyklinio ugdymo plėtros Lietuvoje.
Nacionalinės švietimo agentūros interneto svetainėje paskelbta šio tyrimo ataskaita.
Apklausos duomenys taip pat buvo panaudoti rengiant 2020 m. gruodžio mėnesį paskelbtą švietimo problemos analizę „Kaip padidinti ikimokyklinio ugdymo aprėptį Lietuvoje?“
Tyrimo ataskaitą elektroniniu formatu parengė Nacionalinės švietimo agentūros Bendrųjų reikalų departamento Aprūpinimo ir leidybos skyrius.
Albinas Kalvaitis
Nacionalinės švietimo agentūros
Stebėsenos ir vertinimo departamento
Švietimo politikos analizės ir tyrimų skyriaus analitikas
El. p. albinas.kalvaitis@nsa.smm.lt