Rengiant šią metodinę medžiagą, buvo atsižvelgiama į Olweus patyčių prevencijos programos vykdymo Lietuvoje patirtį: pagrindinius programos principus pristato Lietuvoje dirbantys Olweus programos instruktoriai.
Šis vadovas mokyklos darbuotojams aprūpina mokytojus ir mokyklos personalą ištekliais, kurių reikia šios programos įgyvendinimui. Nors Olweus Patyčių Prevencijos Programa nėra vadovavimo klasei taisyklių rinkinys, klasė tampa ta vieta, kurioje moksleiviai diskutuoja apie programą ir susipažįsta su prieš patyčias nukreiptomis mokyklos taisyklėmis. Ir klasėje, ir už jos ribų mokytojai vaidina lemiamą vaidmenį kuriant mokyklos aplinką, kurioje patyčios yra netoleruojamos.
Patyčios jau nebėra priimtinas elgesys. Atėjo laikas sukurti saugesnę ir pozityvesnę mokyklos aplinką, kurioje moksleiviai galėtų mokytis ir tobulėti. Šioje knygoje pristatoma daugiausiai tirta ir žinomiausia patyčių prevencijos programa, prieinama šiandien. Ji apdovanota aukščiausiu įvertinimu kaip SAMHSA („Narkotinių medžiagų ir psichinės sveikatos administracija“) ir „Blueprints smurto prevencijos“ programa.
Knygoje išsamiai aptariamos skriaudėjo/skriaudžiamojo problemos mokykloje ir pateikiami būdai, kaip veiksmingai jas įveikti bei jų išvengti. Didžiuliai autoriaus ir kitų mokslininkų atlikti tyrimai parodė, kad patyčios yra rimta problema visur. Nustatyta, kad patyčiose kaip skriaudėjai ar skriaudžiamieji dalyvauja apie 15 proc. visų pradinių ir vidurinių mokyklų mokinių.
Duomenys apie tyčiojimąsi, jo priežastis ir pasekmes knygoje pateikiami aiškiai ir paprastai. Knyga yra ypač reikšminga tuo, kad joje pateikiama moksliškai įvertinta ir išbandyta patyčių prevencijos programa. Ją pritaikius buvo pasiekta puikių rezultatų: skriaudėjo/skriaudžiamojo problemų sumažėjo 50 proc. ir daugiau; gerokai sumažėjo asocialaus elgesio – vandalizmo, vagysčių, girtuokliavimo ir mokyklos nelankymo – atvejų; akivaizdžiai pagerėjo socialinis klimatas klasėse ir mokinių pasitenkinimas mokyklos gyvenimu.
Režisierius – Jan-Robert Jore (Norvegija)
Trukmė – 25 min.
Metai – 1984
Skirta vaikams nuo 7 metų.
Šiame filme pasakojamos penkios jaudinančios istorijos iš vaikų gyvenimo. Situacijose pavaizduotos patyčių apraiškos, būdingos 7-12 ir 13-16 metų vaikų amžiaus grupėms. Tiek mergaitės, tiek berniukai gali nukentėti nuo patyčių arba tapti tais, kurie tyčiojasi iš kitų. Šio filmo medžiagą galima naudoti diskusijoms apie patyčias.
Filmas yra skirtas ir vaikams, ir suaugusiems, siūloma jį pažiūrėti ne tik mokytojams, bet ir tėvams.
Režisierius – Marianne Svarstad (Norvegija)
Trukmė – 28 min.
Metai – 1997
Skirta vaikams nuo 12 metų .
Šis aktualus ir jaudinantis filmas, pasakojantis apie patyčias, priekabiavimą ir smurtą tarp vaikų ir jaunų žmonių, paremtas tikromis istorijomis iš kasdienio gyvenimo. Jame vaikai atvirai pasakoja apie tai, kaip iš jų buvo tyčiojamasi. Visi jie mini vienatvės jausmą ir vidinį skausmą dėl to, ką teko patirti. Tačiau jie taip pat dalinasi patirtimi, kaip jiems pavyko atgauti pasitikėjimą savimi ir vėl pajusti gyvenimo džiaugsmą.
Vieną iš dramatiškų patyčių istorijų pasakoja šešiolikmetė Mona. Ji buvo atstumta kitų vaikų ir kaip paskutinę desperatišką išeitį, bandydama pabėgti nuo patyčių, ketino pasirinkti savižudybę, tačiau sulaukė pagalbos.
Prodiuseris – Trygve Bjerkreim (Norvegija)
Metai – 2004
Skirta vaikams nuo 7 metų.
Šiame filme pavaizduota, kaip išsivysto patyčios ir kaip jos pasireiškia dvylikamečių mokinių grupėje. Mergaitė kartu su draugais žaismingai pradeda tyčiotis iš berniuko, besimokančio toje pačioje klasėje; filme parodyta, kaip skirtingai į tai, ką mato, reaguoja suaugusieji. Ar kas nors išdrįs sustabdyti įsisukusį patyčių ratą?
Atnaujinta: 2022-09-04