I–IV 8.00-17.00
V 8.00-15.45


Paskambinkite
+370 658 18504



Parašykite
tiesiogiai




Sekite mus


Skelbiamos bandomosios lietuvių kalbos ir literatūros egzamino užduotys

2025-02-07

Nacionalinė švietimo agentūra skelbia antros valstybinio lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzamino  dalies bandomąsias užduotis.

Užduotys parengtos ir išplėstiniam, ir bendrajam kursams. Kiekvienam kursui pateiktos dvi grožinio teksto interpretavimo ir dvi probleminio klausimo, pateikto pagal grožinį tekstą, svarstymo, remiantis kultūrine patirtimi, užduotys. Teksto interpretavimo užduotys su vienu iš galimų interpretacijos aspektų, o probleminio klausimo svarstymas su klausimais svarstymui. Bendrajam kursui prie kiekvienos užduoties pridėti keturi nukreipiamieji klausimai, padedantys mokiniui plėtoti atliekamą užduotį, skatinantys analizuoti skirtingais aspektais.

Bandomajame patikrinime dalyvavę mokiniai turėjo pasirinkti vieną užduotį ir sukurti tekstą: ne mažesnės kaip 450 žodžių apimties išplėstiniam kursui ir ne mažesnės kaip 400 žodžių apimties bendrajam kursui. Rašiniui parašyti buvo skirta 240 minučių.

Ruošdamasi bandomajai užduočiai NŠA kreipėsi į mokytojus su prašymu pateikti savo mokinių darbus centralizuotam vertinimui bei dalyvauti šių pateiktų rašinių vertinime. Mokytojų-savanorių įvertinti ir pagal pasiekimų lygius suskirstyti mokinių darbai bus naudojami valstybinio lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzamino kandidatų darbų vertintojų mokymams. Šie darbai taip pat bus prieinami viešai. Kartu su jais bus pateiktos ir konkrečių užduočių vertinimo gairės.

Kartu su bandomosiomis užduotimis buvo prašoma mokytojų atsakyti į klausimus apie bandomąją užduotį. Apklausos rezultatai parodė, kad daugumai atsakiusiųjų mokytojų užduočių formuluotės buvo suprantamos ir aiškios, pateiktų tekstų apimtis atitiko skirtą užduočiai atlikti laiką. Apklausos respondentai pritarė teiginiams, kad pateiktos užduotys tinkamai atspindėjo būsimo egzamino reikalavimus, skatino mokinių kritinį mąstymą bei kūrybiškumą.

UŽDUOTYS

Išplėstinis kursas

Grožinio teksto interpretavimas

  1. Vinco Mykolaičio-Putino romano „Altorių šešėly“ ištraukos interpretacija.

Vienas iš galimų interpretacijos aspektų – kūrybinio įkvėpimo tema.

  1. Ievos Toleikytės eilėraščio „Atspėjau“ interpretacija.

Vienas iš galimų interpretacijos aspektų – šiuolaikinio žmogaus santykis su gamta.

Probleminio klausimo svarstymas

  1. Adomo Mickevičiaus sonetas „Rezignacija“.

Svarstomas klausimas – „Kaip patirtis veikia žmogaus pasirinkimus?“

  1. George Orwell romano „Lapok, aspidistra“ ištrauka.

Svarstomas klausimas – „Ar verta aukoti asmeninę gerovę dėl principų?“

Bendrasis kursas

Grožinio teksto interpretavimas

1. Vinco Mykolaičio-Putino eilėraščio „Liepa“ interpretacija.

Vienas iš galimų interpretacijos aspektų – vasaros laikas.

Nukreipiamieji klausimai

  1. Kokios gamtos detalės padeda atskleisti vasaros laiko ypatingumą?
  2. Kokią lyrinio subjekto nuotaiką ir santykį su vasara atskleidžia eilėraščio kontrastai?
  3. Kokios kalbinės raiškos priemonės atskleidžia žmogaus jausenas vasarą?
  4. Kodėl lyrinis subjektas eilėraščio pabaigoje ragina nusilenkti vasaros nakties ramybei?

2. Jurgos Ivanauskaitės pjesės „Nežaiskite su mėnuliu“ ištraukos interpretacija.

Vienas iš galimų interpretacijos aspektų – tikrumo ilgesys.

Nukreipiamieji klausimai

  1. Kokią Ingos savijautą atskleidžia jos pasakojimai apie vasarą ir replika apie vaikystę?
  2. Kokius problemos sprendimo būdus siūlo pjesės veikėjai?
  3. Kokios kalbinės raiškos priemonės atskleidžia veikėjų būsenas ir požiūrį?
  4. Koks menininko santykis su pasauliu vaizduojamas tekste?

Probleminio klausimo svarstymas

1. Maironio sonetas „Praeitis“.

Svarstomas klausimas – „Ar svarbu pažinti praeitį?“

Nukreipiamieji klausimai

  1. Ar praeities pažinimas yra vertingas eilėraščio žmogui?
  2. Kas skatina domėtis tautos istorija, pažinti autentišką asmens praeitį?
  3. Kodėl praeitis buvo svarbi Romantizmo literatūroje?
  4. Kokia praeities liudijimų reikšmė šiuolaikiniam žmogui?

2. Undinės Radzevičiūtės romano „Grožio ir blogio biblioteka“ ištrauka.

Svarstomas klausimas – „Ar lengva prisitaikyti prie technologijų pažangos?“

Nukreipiamieji klausimai

  1. Kaip froilen Bertai sekasi prisitaikyti prie technologijų pažangos?
  2. Kaip froilen Bertos gebėjimą įvaldyti technologijas vertina Lotta?
  3. Kokiais argumentais Walteris gina froilen Bertą?
  4. Ar lengva prie technologijų kaitos prisitaikyti šiuolaikiniam žmogui?

1.

2.

3.

4.

 

Skip to content